Verantwoording

Artikel 18 van 21
Overzicht

verantwoordelijkheid.jpg

Verantwoording van onze gekweekte  verse probiotica en prijsstelling

Waar komt de kefir vandaan die wij leveren? Heel simpel, al onze kefir is "home made". Dat wil zeggen dat we het onder gecontroleerde, hygiënische omstandigheden op ambachtelijke wijze produceren en kweken.

Maar wel voedselveilig (HACCP en zijn ook bekend met en getraind in GMP). Uiteraard faciliteren wij de juiste omstandigheden, maar doet vooral de natuur de rest.
We testen de kefir voortdurend zelf, want we zijn zelf ook grootverbruikers en bemerken iedere verandering in smaak, geur, substantie, textuur, uiterlijk etc.

Daar krijg je in de loop van zoveel jaren een soort extra zintuig voor.

 

Kwaliteitscontrole en bereiding van de kefir, viili yoghurt en jun scoby

Daarnaast hebben we niet alleen kefirbatches van onszelf, maar ook van anderen die we uittesten, evenals verschillende verwerkingsmethodes en technieken, zoals al dan niet geforceerd drogen, invriezen e.d.

Om die reden leveren we bewust sommige probiotica niet, terwijl concurrenten dat soms wel doen. Zo leveren wij alleen verse viili yoghurt, omdat we weten dat die niet een paar weken nodig heeft om echt actief te worden (is bij gevriesdroogde viili het geval), maar direct in 1 dag actief en consumeerbaar.

Ook verkopen we geen gedroogde melkkefirkorrels, omdat we weten dat dat niet altijd goed gaat en je heel veel geduld moet hebben. Ook is de kans op geen of mindere vermenigvuldiging aanwezig. Daar komt nog bij dat i.s.m. Foodlab van Hogeschool in Leiden, gebleken is dat gedroogde korrels qua micro organismen en mate van activiteit, minder is in vergelijking met verse melkkefirkorrels.

Wij kweken net voldoende om alle bestellingen te kunnen behartigen. Daardoor kunnen we ons goed concentreren op de kwaliteitszorg rondom de productie en distributie.

Dit blijven we volhouden en om die reden willen we ook niet te groot worden, aangezien de kwaliteit en daarmee indirect uw gezondheid voorop staan.

 

Kefir microlab onderzoeksresultaten

Doordat we klein zijn en met bescheiden budgetten moeten werken, kunnen we niet voortdurend dure labonderzoeken bekostigen. Voor analysecertificaat melkkefirferment, zie deze link.

 

Kwaliteit van de Kefirshop kefirculturen

De Analysecertificaten van een onafhankelijk microlaboratorium onderschrijven de kwaliteit van onze melkkefir- en waterkefirculturen (analyserapport voor melkkefir- en voor waterkefir).

De labresultaten zijn uitstekend en bevestigen dat de voedselveiligheid gewaarborgd is.
Om u een idee te geven van de kosten die daarmee gemoeid zijn; het testen van verse kefir (zowel melkkefir als waterkefir) kost jaarlijks zo'n € 650,-.

Dit jaar (2025) volgt een nieuwe test. Maar we weten al via resultaten van het Microbiomics project, wat het Foodlab van Hogeschool Leiden i.c.m. Kefirshop en nog een aantal vakgenoten hebben uitgevoerd, dat de kwaliteit van de melkkefir (waterkefir werd niet getest) uitstekend is. Ook dit jaar worden de restulaten hiervan gepubliceerd.

Wordt dus vervolgd :)

 

Gebruik biologische ingrediënten is bio - logisch

Onze kefir wordt natuurlijk door de natuur zelf geproduceerd, maar wel op basis van A-merk en ingrediënten. Zo gebruiken wij uitsluitend natuurlijke en biologische producten, zonder kunstmatige toevoegingen.

Zoals biovijgen, abrikozen, dadels en rozijnen van het merk Nieuwe band, biologische rietsuiker, oersuiker van hetzelfde merk, baking soda, himalaya zout, sole, biologische volle melk. Alle ingrediënten, hoe minimaal ook, alle verse probiotica is 100% biologisch. Dus, nog even voor alle duidelijkheid:

  • Onze melkkefirkorrels zijn biologisch

  • Onze waterkefirkorrels zijn biologisch

  • Onze viili yoghurt is biologisch

  • Onze jun scoby's zijn biologisch

  • Onze ingrediënten zijn biologisch

 

Prijsstelling kefirkorrels

We krijgen nog weleens opmerkingen en vragen over de prijsstelling van met name melkkefir, maar ook wel van waterkefir. Die ervaart men dan als hoog.

Wij willen volledig transparant zijn in hoe onze prijzen tot stand komen, dus nemen we u daar graag in mee, zodat u beter kunt begrijpen waarom de prijs die wij rekenen ook redelijk is. Lees en oordeelt u vooral zelf.

Zoals elders op onze website beschreven, hanteren wij een soort van "fair trade" prijsstelling. Een eerlijke prijs voor een eerlijk product. Ook als het om arbeidsintensieve producten gaat, zoals kefir, waar ook veel en kostbare biologische ingrediënten voor gebruikt worden.

Wij maken dan ook zeker géén woekerwinsten over uw rug, maar hebben een normale marge om de bedrijfsvoering rond te krijgen, maar ook om ruimhartig te kunnen zijn met garantie.

Vind u het te duur? Dat kan en mag, dan is Marktplaats een optie. Bij de concurrent bent u over het algemeen duurder uit, plus nog wat zaken, maar die mag u zelf ontdekken. ;)

 

Garantie

Dat dat nodig is blijkt regelmatig, omdat klanten in eerste instantie soms toch wat foutjes maken in de verwerking van kefir.

Kan gebeuren en dan doen we ook niet moeilijk. Ook als de post de enveloppen geplet heeft (komt helaas regelmatig voor), of er 'iets raars' mee gedaan heeft, sturen we gewoon weer een nieuwe portie.

De leverancier blijft altijd verantwoordelijk voor de geleverde producten tot en met de levering! Dat wordt weleens vergeten, maar ook al maakt PostNl er regelmatig een puinhoop van, dan nog zijn wij eindverantwoordelijk.

En die verantwoording nemen we ook. En dat doen we ruimhartig, ook als dat strikt genomen helemaal niet zou hoeven.

 

U ontvangt minimaal 10% meer dan waarvoor betaald

De verse kefirkorrels worden altijd afgespoeld en zeer goed uitgelekt gewogen, waarbij we het gewicht zeer ruim naar boven afronden. Zo zal 10 gram melkkefirkorrels in de praktijk altijd minimaal 12 gram zijn, waterkefirkorrels geen 20 gram maar minimaal 24 gram. Bovendien zal vooral waterkefir onderweg ook blijven groeien, want we leveren het met ruimschoots voeding. Testen wijzen uit dat de 24 gram van oorsprong 1 a 2 dagen later al 30 gram of meer kunnen zijn.

We leveren uitsluitend een netto gewicht, dus verpakking, voeding en andere ingrediënten wegen we niet mee!

Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar er zijn concurrenten die anders handelen; daar betaalt u het bruto gewicht alsof het hele gewicht uit kefirkorrels bestaat.

Zoals wij het doen is de verpakking van verse kefirkorrels ruim voorzien van voeding, zodat de kefir onderweg naar de klant niet alleen actief blijft, maar ook nog groeit.

U ontvangt dus meer dan u op basis van de productbeschrijving denkt te gaan ontvangen.

Ook gedroogde waterkefirkorrels zullen geen 3 maar minimaal 3,3 gram zijn. U mag het nameten, na ontvangst.

Wat u ook kiest, u krijgt dus waar voor uw geld.

 

Prijsopbouw

Het is u misschien opgevallen dat de melkkefir een stuk duurder is in verhouding tot waterkefir. Hoe komt dat? Dat wordt veroorzaakt door de volgende redenen:

  1. Waterkefir groeit echt veel harder dan melkkefir: Waterkefir groeit ongeveer tussen de 40% en 150% in 2 dagen, melkkefir maximaal 10% in dezelfde tijd.

  2. De verwerkingstijd van melkkefir is langer dan bij waterkefir: melkkefir moet iedere dag verwerkt worden, waterkefir éénmaal in twee dagen. Bovendien is het bij melkkefir toch wat bewerkelijker, zowel het uitzeven van de drank als het schoonmaken van alle materialen moet een stuk grondiger gebeuren en kost dus meer tijd.
     
  3. Er zijn veel meer en ook duurdere grondstoffen nodig om melkkefir te kweken, dan bij waterkefir: voor dezelfde hoeveelheid te verwerken kefir, gebruiken wij voor melkkefir per week minimaal 100 liter melk. Voor waterkefir is dat ongeveer 60 liter water, 3 kg. biologische suiker en 40 tot 60 biologische vijgen/abrikozen/dadels/rozijnen (wisselen we af).
    Zo hebben wij omgerekend minimaal 3,5 liter melk verbruikt om één portie melkkefir te kunnen kweken.
    Tel daarbij op dat de productprijzen (vooral van melk) door de energieprijzen en inflatie enorm gestegen is.
    Deze prijsstijging hebben we maar beperkt verwerkt in onze verkoopprijzen.
     
  4. Wij verkopen niet wat wij over hebben, wij kweken op basis van de vraag vanuit de markt en hanteren dus een voorraadniveau van waaruit we in de meeste gevallen kunnen leveren, zonder teveel kosten kwijt te zijn aan voorraadbeheer en dure grondstoffen (zie punt 3). Immers, voorraad aanhouden betekent extra grondstof- en verwerkingskosten die ergens van betaald moeten worden. Met 95% van de kefirdrank die het kweekproces oplevert, kunnen we niets. Dat wordt dus vernietigd.
     
  5. Er wordt een stuk vaker een garantie-aanspraak gedaan voor melkkefir dan voor waterkefir. Wel komt het tegenwoordig steeds vaker dat er tijdens de postbezorging "iets" fout gaat. De post geeft geen garantie, wij wel en altijd 100%. Geluk voor de klant die het treft, wan die is altijd verzekerd van een goede kwaliteit kefir, ook als de post het af laat weten.
     
  6. Wat de verwerkingstijd betreft van onze kefir: Voordat 1 bestelde portie kefir op de bus gaat, is er de volgende tijd in gaan zitten (alle productiebatches, verpakkingshandelingen en webwinkelafhandelingen meegerekend):
    - Melkkefir: 22 minuten per verkochte portie van 10 gram
    - Waterkefir: 10 minuten per verkochte portie van 20 gram
    Uiteraard komen daar nog energiekosten (héél veel tegenwoordig!) en kosten voor biologische ingrediënten (extra duur) bij.

 

Service en garantie

Wij willen uitsluitend de beste kwaliteit leveren. Dat betekent dan ook dat als een van de gekweekte kefirbatches niet aan de kwaliteitseisen voldoet, dat deze vernietigd wordt.

De kans dat u contact met ons moet opnemen wegens slechte kwaliteit wordt dan wel erg klein. Ongelukjes tijdens het postproces niet meegerekend, maar daar geven we weer garantie op.

 

Nazorg, ook na verkoop

We ontvangen via de mail en ook telefonisch erg veel vragen (zowel voor- als na het plaatsen van een order). We beantwoorden ze allemaal en binnen 1 a 2 werkdagen. Van de verkochte levende kefir gaat het in 2 tot 5% van de gevallen fout.

Meestal door de post, of door foutjes in de bereiding door de klant zelf. Bijna in alle gevallen leidt dat tot het verzenden van een nieuwe gratis garantieportie kefir.

Als u nu nog steeds leest, begrijpt u een beetje hoe de prijs is opgebouwd en ook dat het prijsverschil tussen melkkefir en waterkefir eigenlijk een stukje groter zou moeten zijn. Levende melkkefir is dan ook het enige product waar we géén winst op maken.

Commercieel gezien dus een totaal oninteressant product voor ons, er zal dan ook weinig blijvende concurrentie zijn, want iedereen die dit probeert, zal daar achter komen. Ter vergelijk: De prijzen in het buitenland van commerciële aanbieders liggen 1,5 tot 3 maal zo hoog.

En vaak kunnen webwinkels niet of nauwelijks uit voorraad leveren, omdat het zo bewerkelijk en kostbaar is; kortom: Je kunt beter en sneller scoren met andere producten waar je weinig of niets voor hoeft te doen.

 

Productiekosten van verse melkkefirkorrels en waterkefirkorrels

De volgende tabel waarin wij onze productiekosten per portie verse levende kefirkorrels weergeven, maakt dat nog duidelijker:

Productiekosten per geleverde portieGrond stoffen / energieArbeid (€ 40 p/uur)Totaal
Verse Melkkefir, 10 gr.€ 4,15€ 14,20€ 18,35
Verse Waterkefir, 20gr.€ 2,75€ 11,40€ 14,15

In deze bedragen is nog geen rekening gehouden met garantiegevallen en ook de jaarlijkse microlab analyserapporten a € 650,- zijn er niet in meegenomen.

Garantiegevallen betreft alle zoek-, kapot geraakte- en verkeerd bezorgde zendingen. Helaas komt dat met de afnemende kwaliteit van postbezorging steeds vaker voor. Maar ook kefir die om wat voor reden dan ook niet aanslaat. Ook door onoordeelkundige verwerking. Zelfs dan bieden we vaak garantie!

Er zijn er maar heel weinig, wellicht niemand, die dat na kan zeggen.

 

Conclusie

U ziet, op zowel melkkefir als waterkefir maken we géén 'winst'. Op de andere producten maken we wel en beduidend méér winst, maar daar krijgen we juist zelden of nooit vragen of opmerkingen over. Dat wordt dus als 'minder duur' ervaren door klanten, terwijl die eigenlijk naar verhouding veel duurder zijn. Misschien omdat die prijzen te vergelijken zijn met die van andere (web)winkels en dan duidelijk wordt dat wij voor die 'dure' producten een normale prijs hanteren.

Verse kefirkorrels worden niet of nauwelijks via webwinkels verkocht. De reden is simpel; het loont niet of nauwelijks! Bovendien heb je aardig wat kennis en ervaring nodig om zo'n versproduct ook van een bewijsbaar uitmuntende kwaliteit te kunnen leveren.

 

Kefir van Marktplaats?

Daarnaast hebben nogal wat klanten een prijsstelling in gedachten zoals die op marktplaats. Echter; daar wordt particulier verkocht van wat men over heeft, er is geen enkele garantie, geen controle op de kwaliteit en de kwaliteit is in veel gevallen matig tot (zeer) slecht. Dat laatste hebben we tientallen keren als mystery guest uitgeprobeerd. Dat betekent dat u wellicht een aantal keer bij verschillende 'Marktplaatsers' kefir moet kopen, voordat u uiteindelijk een goede kwaliteit ontvangt. Het kan goed gaan, maar dat weet u niet op voorhand.
Dit alles bij elkaar geeft ruis in de beeldvorming.

Toch zullen we met de verkoop van zowel verse levende melkkefir als waterkefir doorgaan, aangezien we anders de naam "kefirshop" onwaardig zijn. Uiteraard staat het iedereen vrij om kefir elders te betrekken, van kefirliefhebbers die kefir over hebben, via marktplaats of waar dan ook.

Bedenk dan wel dat u niet weet wat de kwaliteit daarvan is (ook met het oog op uw gezondheid) en dat u hoogstwaarschijnlijk ook géén garantie krijgt. Als u eenmaal echt goede kefir hebt en u zorgt er goed en volgens de hygiëneregels voor, dan hoeft u ook nooit meer nieuwe aan te schaffen.

En dan kunt u met een gerust hart uw kefir delen met anderen. Wat we alleen maar aanmoedigen.

 

Onderzoek naar onze kefirculturen

Naast de periodiek kwaliteitsonderzoeken via een laboratorium, willen we ook nog onderzoek laten doen naar de aanwezige bacteriestammen en gistculturen en in welke hoeveelheden deze aanwezig zijn, vitamines e.d. Daar moeten we voor sparen, of een sponsor vinden, aangezien dat extreem duur is voor een kleine webwinkel als de onze.

Ook restsuikergehalte bij waterkefir, zuurgraad (pH), alcoholgehalte kunnen we zelf testen en meten. Dit zullen we binnenkort ook publiceren.
En ja, ook dat kost allemaal geld, behoorlijk wat zelfs. Geld wat de doorsnee marktplaatsverkoper daar niet aan zal besteden.

 

Voedselveilige verpakking verse probiotica

We gebruiken voedselveilige kunststof zakjes voor verse kefirkorrels, yoghurt en scoby's. Dus zonder BPA's of andere weekmakers.

Het gebruikte materiaal is LDPE en deze wordt thermisch op een zo laag mogelijke temperatuur vacuüm dicht geseald.
De probiotica komt niet in contact met het verhitte gedeelte van het zakje.

Zo loopt u dus geen enkele risico, is de kans op lekken minimaal (is zeer sterk) en kunnen er geen schimmelsporen en/of pathogene bacteriën meeliften via ingesloten lucht. Want die is er simpelweg niet.

 

Opbouw en gebruik kennisbank m.b.v. AI

Sinds kort maken we gebruik van een AI Kefirshop assistent (groene tekstballonnetje rechtsonder in het venster). Die is bekend met al onze publicaties, blogs, product beschrijvingen, gebruiksaanwijzingen, etc. En 'hij' leert nog steeds bij.

Deze geeft ook op de complexere vragen een kort en bondig antwoord, waar u wat aan hebt. De kans dat u nog moet bellen of mailen wordt een heel stuk kleiner. Meer dan 90% van de gestelde vragen worden direct naar tevredenheid van de website bezoeker beantwoord.

 

En wat vind u zelf?

Bent u er nog? Uiteraard is het oordeel aan u of u dat redelijk vind. Maar dit is de wijze waarop wij werken, daarom vinden wij onze prijzen meer dan redelijk. Wij kunnen en willen niet anders :)

Mutatiedatum: 03-06-2025

Ā© 2011 - 2025 Kefirshop | sitemap | rss