Beoordelingen door klanten

Artikel 2 van 8
Overzicht

Uitgangspunt Kefirshop voor beoordelingen door echte klanten

Een beoordeling moet eerlijk en objectief zijn. Dat betekent dat wij (Kefirshop) op geen enkele manier invloed mogen kunnen uitoefenen op een beoordeling door een klant.

Om die reden vind u dan ook geen beoordelingen binnen onze webwinkel zelf, aangezien dat resultaat in principe te manipuleren is. "Goh, dan staan er ineens uitsluitend superlovende beoordelingen. Hoe zou dat nou kunnen?...".

Een beoordeling webshop dient dan ook controleerbaar objectief te zijn.

 

Slager keurt eigen vlees?

Het lijkt logisch dat de slager niet zijn eigen vlees keurt, maar toch gebeurt dat nog best veel. Vooral in webwinkels en ook bij webwinkels die kefir, andere probiotica en benodigdheden verkopen. Iedereen moet dat zelf weten natuurlijk, maar wij doen dat principieel niet. Nu niet en later ook niet.

Toevallig is het een tijd terug nog in het nieuws geweest; nepbeoordelingen door onbekenden, die daarvoor betaald werden door de leverancier die beoordeeld werd (november 2021). Beoordelingssites proberen daar scherp op te zijn, maar er kan altijd wat tussendoor glippen.

Er zijn ook voorbeelden van webwinkels die op hun eigen website uitsluitend lovende beoordelingen hebben staan, maar bijvoorbeeld via TrustPilot.com (waar praktisch alle webwinkels beoordeeld kunnen worden) zeer slechte beoordelingen hebben

Hieronder vind u een overzicht van externe websites van partners met beoordelingen door klanten en toezichthouders.

 

Beoordelingen uitsluitend door klanten (uiteraard)

Deel uw aankoopervaring met Kefirshop met anderen, zodat eventuele toekomstige klanten op een eerlijke, objectieve manier te weten kunnen komen wat ze mogen verwachten. Bovendien biedt dat voor ons weer mogelijkheden om onze producten, communicatie en dienstverlening te verbeteren.

Dat beoordelen kan via verschillende, volledig onafhankelijke websites. Kefirshop heeft hier geen enkele invloed op, ook minder positieve of ronduit negatieve beoordelingen zullen geplaatst worden zodat u een eerlijk beeld krijgt.

De meeste reviews en daarom ook de meest betrouwbare bron daarvoor, is Webwinkelkeur (nu medio mei 2025 bijna 6000).

 

Negatieve reviews

Bijna alle reviews zijn positief (gemiddeld 9,5 waardering) en wat ons in ieder geval opvalt, is dat als er al sprake is van een negatieve review, de klant zelf meestal géén contact heeft gezocht voor hulp of bemiddeling bij problemen of misverstanden, maar direct een negatieve review schreef. Soms zonder commentaar, of met commentaar waaruit vaak blijkt dat de klant de webwinkelteksten niet goed gelezen heeft.

Ook al vragen we nadrukkelijk via de verzendbevestiging van de bestelling, om het ons te vertellen als er problemen zijn en anderen te vertellen als ze tevreden zijn (mooi principe!), mogen ze natuurlijk gewoon een review, ook een slechte, schrijven.

Maar wat vervolgens opvalt - en dat ziet u vanzelf terug in deze reviews - is dat het gros van deze klanten nergens meer op reageert.

Zelfs niet bij een aanbod op garantie, of restitutie aankoopkosten. Iets wat wij toch - hoe zal ik het zeggen - bijzonder vinden.

 

Voorbeelden van nep beoordelingen

En wat ook met enige regelmaat gebeurt, is dat onze webwinkel verward wordt met een van onze concurrenten. Bv. de webwinkel va kefirshop.eu (wij zijn een andere onderneming, die uitsluitend kefirshop.nl als domeinnaam gebruiken). Deze kefirshop.eu is overigens al een paar maanden uit de lucht.

Het is al een aantal keer voorgekomen, dat we een ontzettend slechte beoordeling kregen. Maar dan van een 'klant' die nog nooit klant was geweest bij ons (kefirshop.nl). Maar waarschijnlijk wel bij een van de concurrenten. Dan worden producten genoemd, of gewichtseenheden van kefir waar wij helemaal niet mee werken!

Via Webwinkelkeur en TrustPilot kun je dat nog recht trekken. We hebben hetzelfde geprobeerd met een 'klant' die ons echt op een afschuwelijke wijze afschilderde met beweringen die pertinent niet klopten, via het review platform van Google.

Dan moet je via een ingewikkelde procedure bij Google in beroep gaan. Dit gedaan, maar zonder kennisgeving werd hier niets mee gedaan. Ook al bepaalt hun eigen procedure dat er binnen een aantal dagen terugkoppeling zal zijn. Niet dus. 
Uiteraard ook naar de 'klant' een paar keer gereageerd (kon alleen via Google reviews, want geen klant, dus ook geen telefoonnummer of e-mailadres). Maar geen enkele reactie.

Een paar voorbeelden hoe het mis kan gaan:

  • nep of fake Google review van ene Ingeborg vind je via de link, met ons commentaar er bij. Oordeel zelf ;)
    Privacy is overigens gewaarborgd, want je ziet alleen de review van januari 2025 en de voornaam. Niet te herleiden naar iemand persoonlijk. Valt overigens op via het Google profiel van deze persoon, dat deze bedrijven in bijna alle gevallen met slechts 1 ster (slechts denkbare score) waardeert.

  • Een andere: April 2025 met een klant te maken gehad die 1 ster gaf, zonder verder commentaar. Bij navraag bleek na een paar keer heen en weer mailen, dat de klant die slechte beoordeling had gegeven vanwege een slecht bruikbaar product, wat bij een eerdere bestelling bij Kefirshop besteld zou zijn. Bleek dus toch bij een andere leverancier gekocht te zijn en een product wat wij bewust niet in het assortiment hebben, omdat we weten dat het niet goed werkt!
    Die beoordeling is nu nog in quarantaine en zal door de klant (heeft ie beloofd) aangepast woroen. En zo niet, zal deze verwijderd worden, want het is echt in strijd met de voorwaarden (terecht).

 

Goede versus slechte beoordelingen

Gefilterde statistieken met klantenwaardering via keurmerk Webwinkelkeur.
Gefilterde statistieken met klantenwaardering via keurmerk
Webwinkelkeur.

Vooral via Webwinkelkeur krijg je een goed inzicht in hoe de verdeling van beoordelingen verhoudingsgewijs is, naar aantal sterren.

Peildatum 3-5-2025: Van de 5786 reviews met beschrijving:

  • Waren er 8 reviews met * 1 ster (Zeer slecht)

  • Waren er 2841 reviews met ***** 5 sterren (Uitmuntend)

Dan heeft u een beetje een idee over de verhoudingen binnen de waarderingsschaal van 1 t/m 5 sterren.

Een beknopt overzicht met statistieken van ingevulde reviews tot dat moment, zie je rechts:

Overigens kan iedereen via Webwinkelkeur deze resultaten zelf opvragen, gefilterd en wel.

Dat kan via de banner rechts onderin de footer van de webwinkel (roze van kleur)

Gedurende de jaren dat we beoordeeld worden (nu 12 jaar) is ons opgevallen dat hoe slechter de beoordeling door een klant, hoe minder deze geneigd is om te reageren op onze verzoeken om een reactie. We reageren immers altijd, maar andersom dus zelden.

Zelfs als we garantie aanbieden (terwijl ze het feitelijk niet verdienen, want ze hebben geen garantie aanvraag ingediend), of teruggave aankoopbedrag, blijft het stil. Op één uitzondering na, die wilde wel graag teruggave en zou de beoordeling aanpassen (had zelf de kefir 'mishandeld'), wat niet gebeurde.

Ik ben benieuwd of psychologen dat kunnen verklaren, zo ja, dan horen we dat graag! Wij stellen ons namelijk transparant op, bieden coulance en garantie waar concullega's dat waarschijnlijk niet zouden doen. En toch nul reactie. Alsof ze zich achteraf schamen of niet durven toegeven dat het negatieve in de beoordeling wat overdreven was. Het blijft een raadsel, want ze reageren simpelweg niet meer.

 

Kefirshop review via onafhankelijk keurmerk WebwinkelkeurKefirshop is aangesloten bijj Webinkelkeur

Vanaf 2013 waren we aangesloten bij het onafhankelijke review platform Kiyoh t/m maart 2021.

Vanaf april 2021 zijn we aangesloten bij het keurmerk Webwinkelkeur. Indien u een bestelling plaatst, zult u automatisch na ruim een week een uitnodigings e-mail ontvangen om ons te beoordelen via Webwinkelkeur.

Dat kost u waarschijnlijk minder dan een minuut, we hebben het namelijk bewust heel simpel gehouden.
Als dank voor uw beoordeling, ontvangt u na afronden van de beoordeling een kortingscode van 10% op uw eerstvolgende aankoop bij Kefirshop. (altijd, dus ook bij een slechte review)

We zijn ook opgenomen in de partnerpagina van Webwinkelkeur met zogenaamde Valued shops.

Dat zijn webwinkels die zich hebben aangesloten bij het onafhankelijke keurmerk Webwinkelkeur. Wat meer zekerheid en vertrouwen betekent voor de klant.

 

U wilt ons beoordelen?

Dat kan, maar dan moet u wel klant geweest zijn! Anders heeft u zelf niet ervaren hoe wij werken en hoe wij op veel voor de klant belangrijke punten scoren.

  • Beoordelen via Webwinkelkeur
    U kunt ons indien u in het verleden klant bij ons bent geweest, bij Webwinkelkeur beoordelen.
    Deze beoordelingssite wordt automatisch gebruikt als u een bestelling bij ons hebt geplaatst.

  • Beoordelen via Google
    Deze vorm is wat vrijer en rechtoe rechtaan. De beleidsbepalingen van Google zijn van kracht.

  • Beoordelen via TrustPilot
    Ook de beleidsbepalingen van TrustPilot zijn hier uiteraard van kracht.

  • Beoordelen via Webwiki
    Webwiki-button

    Reviews en ervaringen bij websites. Ook andere!

► Overzicht Google reviews

 

Nep beoordelingen of fake reviews

Op ieder platform zal door de beherende partij (niet Kefirshop) gewaakt worden voor nep beoordelingen.

In de jaren dat we hier nu gebruik van hebben gemaakt hebben we dit gelukkig nog niet meegemaakt. Wel vreemde of onterecht slechte beoordelingen, maar dat zijn echt uitzonderingen. Meestal staat ons commentaar er bij vermeld ter nuancering omdat er soms dingen beweerd worden die pertinent onjuist zijn.

Zo zijn er een paar gevallen van zogenaamde klanten die menen bij ons wat gekocht te hebben, wat simpelweg niet waar is (zie Google reviews). Ze noemen zaken die we wel kennen van een van onze concurrenten, maar waar we zelf principieel niet aan meedoen. Bij Webwinkelkeur (ons keurmerk) kun je prima terecht voor zoiets, maar daar komt dat eigenlijk niet voor.

Wel bij Google en dan hebben we last van 2 fenomenen:

  1. Google houd nauwelijks toezicht op beleidsschendingen: We hebben 2 ervaringen: 1. Verzoek tot verwijdering van review van iemand die géén klant is geweest, zonder commentaar geweigerd. 2. Geen enkel bericht of oordeel van Google, zelfs niet na 1 week (zou binnen 3 dagen moeten zijn).

  2. Onze webwinkelnaam lijkt zeer sterk op die van een andere concurrent. Wij zijn kefirshop.nl, maar je hebt ook kefirshop.eu (d.d. maart 2025 (tijdelijk?) uit de lucht). Voelt u hem aankomen? We krijgen dan ook af en toe klachten, of factuurvragen waarbij duidelijk blijkt dat ze bij de concurrent moeten zijn.
    Dan is er nog een andere concurrent, die - zoals wij daar tegen aan kijken - de boel loopt te bedriegen. Daarvan hebben we laatst nog een review gehad van iemand die blijkbaar daar klant is geweest, want die beschrijft dingen die zeer bedrieglijk zijn en wat niet eens in ons op zou komen om zo te handelen. Iets waar wij ons dus verre van wille houden.
    En peuter dan Google maar eens aan het verstand, dat het een nep beoordeling betreft. Gaat helaas niet lukken is gebleken...

Maar wat en hoe een beoordeling ook is of lijkt, het blijft de mening van die persoon. En dat moet gerespecteerd worden.

 

Beoordelingen via andere websites

Google biede ook reviews en toont deze binnen één portaal. Het is wel zo eerlijk als je eerst klant bent geweest. Dan heb je het tenslotte zelf ervaren.

 

Reacties en ervaringen van klanten

Los van de beoordelingen zijn er ook heel wat mooie reacties, gedeelde recepten, ideëen e.d. die we van klanten hebben ontvangen.

Via ons voormalige gastenboek (bestaat allang niet meer), mail of berichten via (o.a.) social media.

Klanten reacties en ervaringen

 

Betrouwbaarheid en veiligheid webwinkel volgens derden

Kefirshop concentreert zich op de producten, de verkoop en het contact met de klanten. De betrouwbaarheid en veiligheid laten we over aan daarin gespecialiseeerde bedrijven:

  • Via Webshopchecker kon u voorheen de betrouwbaarheids- en technische veiligheidsscore (ICT technisch) terugzien. Deze is opgegaan in Webwinkelkeur. Op de laatste peildatum (oktober 2023) scoorden we een 10.

  • Via het Goed Hart Keurmerk kunt u ook terugzien dat wij als zogenaamde 'helden' worden gezien, o.b.v. hun objectieve criteria.

Mutatiedatum: 03-05-2025

Ā© 2011 - 2025 Kefirshop | sitemap | rss