Duurzaamheid

duurzaamheid.jpg

Modekreet of holle klank? Niet bij Kefirshop! In onze bedrijfsvoering proberen wij zo duurzaam als maar enigszins mogelijk is, te werken. Dat doen we op de volgende manieren:

  • Wij houden onze voorraad levende kefir zo beperkt mogelijk.
    Hierdoor besparen we op grondstoffen, water en energie. Keerzijde is dat als de vraag naar kefir ineens stijgt, als gevolg van bijvoorbeeld een gepubliceerd artikel, dan kan er wel eens een wachtlijst(je) ontstaan voor met name melkkefir.

  • Lage voorraden
    Ook van alle overige artikelen proberen we zo weinig mogelijk voorraden aan te houden, waarbij we toch waar mogelijk kwantumkorting kunnen bedingen. Dat betekent balanceren tussen twee tegengestelden. Dat lukt ons vrij aardig, waardoor we vanuit huis kunnen werken. Dus geen apart kantoor of opslagruimte. We wonen in een levensloopwoning met slaapkamer op de begane grond. Dat is bij ons de webwinkel! En de garage hebben we opgeofferd voor onze voorraden en de auto is verbannen naar buiten.
    Voordelen: geen reiskosten of tijd, zeer lage energiekosten. Maar 'elk voordeel heb z'n nadeel'; er gaat wat meer tijd in voorraadbeheer zitten, we moeten wat vaker bestellen bij onze toeleveranciers. En soms staat de schuur erg vol ;)

     

  • Wij gebruiken duurzame grondstoffen en producten.
    Dat betekent het beste leidingwater van Nederland (in Flevoland, duizenden jaren oud grondwater), dit is zuiverder van samenstelling dan vele bron- en mineraalwaters uit de fles (niet duurzaam), ongezwavelde biologische vruchten en biologische suiker. En omdat onze voorraad beperkt is, gebruiken we zo weinig mogelijk grondstoffen, hulpstoffen en energie. En dat voordeel verrekenen we in de prijs, zodat u altijd een eerlijke prijs betaalt.

  • Duurzame producten
    De producten die wij verkopen zijn ofwel duurzaam door onszelf geproduceerd, of betrekken we van leveranciers die duurzaamheid ook hoog in het vaandel hebben staan. Bv. Thylbert in België, waarvan we een aantal producten mogen verkopen. Zij houden er een zelfde filosofie op na.
    Waar mogelijk proberen we van onze leveranciers ook alles aangeleverd te krijgen met zo min mogelijk plastic. Dat is nog best een uitdaging, aangezien vooral de wat grotere toeleveranciers minder flexibel kunnen zijn dat ze zouden willen. Maar we blijven waar mogelijk 'prikkelen'.

     
  • Wij gebruiken zo weinig mogelijk plastic.
    Voor de "lekvrije"verzending van de kefir zelf ontkomen we helaas niet aan griptapezakjes en voor de kefirpotten bubbelplastic (gerecycled plastic). Maar voor verpakkingsmateriaal gebruiken we verder "tweedehands" vulmateriaal. Eventuele luchtkussentjes die als bescherming in dozen kunnen voorkomen, zijn dus ook tweedehands en zijn eerder gebruikt door leveranciers die ons bevoorraden. Ook gebruiken we 100% milieuvriendelijk afbreekbare schuimvlokken, die kunnen dus zo op de composthoop.
    Verder gebruiken we zoveel mogelijk recyclebaar papier/karton.

     
  • Hergebruik verzenddozen
    Inderdaad, wij hergebruiken indien mogelijk dozen die al ergens anders voor hebben gediend. Uiteraard zonder in te boeten aan kwaliteit en hygiëne. Het kan dus zijn dat u uw bestelling in een doos ontvangt, waar andere producten/merken e.d. op terug te vinden zijn. Ook kopen we tweedehands dozen in tegen een veel lagere prijs.
    Hierdoor zijn wij wel in staat om goedkoper te werken en dat ziet u terug in de lagere verzendkosten. Onze pakket verzendkosten zijn daardoor altijd ongeveer € 0,50 goedkoper dan het standaard PostNl tarief. In de praktijk betaalt u uitsluitend de feitelijke verzendkosten + een deel van het verpakkingsmateriaal.

     
  • CO2 neutrale vestigingsplaats
    Dat klinkt heel mooi, maar zit hem in het simpele feit dat wij kleinschalig en zelfs vanuit huis werken. Daardoor hoeven we nauwelijks extra energie te gebruiken. Daardoor zijn de huisvestingskosten laag (CO2 neutraal) en dat vertaalt zich weer naar scherpe verkoopprijzen.

     
  • Energiezuinig transport
    Indien mogelijk worden de bestellingen fietsend naar de brievenbus of postkantoor gebracht. Alleen de pakketten krijgen we mestal niet allemaal in de fietstas gepropt.
    Hebt u nog een bakfiets over? We houden ons aanbevolen, kunnen we nog groener werken ;)
    Tot die tijd rijden we in ieder geval CO2 neutraal onze bestellingen naar het postagentschap. Helaas nog wel in een auto, maar zodra het anders kan gaan we dat zeker doen.

     
  • Hergebruik water
    We hebben het geweten in de zomer van 2018 en 2019; enorme watertekorten. Echter; onze regenton zat altijd vol. Vol met spoelwater van al onze kefirvaten, waardoor ongeveer 90% van al het gebruikte water hergebruikt werd voor de tuin en vogel drinkbak (gratis probiotica voor de vogels). In de zomerperiode hergebruiken we iedere dag zo'n 30 liter spoelwater.

     
  • Ondersteuning groene zoekmachine  www.ecosia.org.
    Als u deze zoekmachine gebruikt, dan genereert u al klikkend en zoekend opbrengsten die ten goede komen aan het regenwoud. En het kost u helemaal niets. Zit heel mooi in elkaar!

     
  • Gebruik groene energieleverancier
    Wij gebruiken al jaren naar volle tevredenheid groen gas en groene stroom via Greenchoice. Of Boerderijstroom, is ook mooi.

Hebt u nog tips voor ons m.b.t. het thema duurzaamheid? Laat het ons dan s.v.p. weten.
Wilt u als bedrijf zelf "groener" en dus ook kostenbesparend werken? Kijk dan eens naar het initiatief Lean and Green.

© 2011 - 2020 Kefirshop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel